Partner serwisu
Biznes i przemysł

Airbus i Toshiba współpracują w badaniach nad nadprzewodnictwem

Dalej Wstecz
Autor:

Airbus

Data publikacji:
20-10-2024
Ostatnia modyfikacja:
16-10-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. Airbus

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Airbus i Toshiba współpracują w badaniach nad nadprzewodnictwem
fot. Airbus
Spółka Airbus UpNext oraz Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation (Toshiba), energetyczne ramię grupy Toshiba, będą współpracować i wymieniać się doświadczeniami w zakresie technologii nadprzewodnikowych mogących mieć znaleźć zastosowanie w wodorowych układach napędowych samolotów przyszłości.

W dążeniu do dekarbonizacji przemysłu lotniczego samoloty napędzane wodorem są jednym z obiecujących rozwiązań pozwalających osiągnąć zerową emisję netto do 2050 roku. Technologie nadprzewodnikowe oferują wyjątkową cechę – pozwalają wykorzystać ciekły wodór o temperaturze -253°C jako paliwo, ale także nadają się do wydajnego chłodzenia elektrycznych układów napędowych. Technologia kriogeniczna pozwala na niemal niezakłócone przenoszenie mocy w systemach elektrycznych samolotu, znacznie poprawiając ich efektywność energetyczną i wydajność.

– Współpraca z firmą Toshiba stanowi dla nas wyjątkową okazję do wyjścia poza ograniczenia dzisiejszych częściowych silników nadprzewodnikowych i konwencjonalnych silników elektrycznych. Dzięki tej współpracy chcemy stworzyć przełomową technologię, która pozwoli na nowe możliwości projektowe, w szczególności z myślą o przyszłych samolotach Airbusa napędzanych wodorem. Zawiązane partnerstwo stanowi naturalny i niezbędny krok w rozwoju technologii silników nadprzewodnikowych, zaspokajającej potrzeby przemysłu lotniczego – powiedział Grzegorz Ombach, starszy wiceprezes Airbusa i szef działu Disruptive R&T.

– Doświadczenie firmy Toshiba w dziedzinie technologii nadprzewodnikowych zapewniających wysoki przepływ prądu, technologii napędów silnikowych zapewniających precyzyjne sterowanie prądem oraz zaawansowanej technologii maszyn wirujących zapewniającej stabilną i szybką pracę, stanowi mocną podstawę naszego partnerstwa. Obie strony zdają sobie sprawę z ogromnego potencjału technologii nadprzewodnikowych w kształtowaniu przyszłości samolotów i napędzaniu dekarbonizacji przemysłu lotniczego. Jesteśmy przekonani, że nasza współpraca z Airbusem odegra kluczową rolę w rozwoju technologii nowej generacji dla sektora lotniczego – powiedział Tsutomu Takeuchi, dyrektor korporacyjny Toshiba, odpowiedzialny za pion systemów zasilania i dyrektor Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation.

Partnerzy zamierzają wspólnie opracować dwumegawatowy silnik nadprzewodnikowy.

Umowa o partnerstwie została podpisana w Tokio, przy okazji wystawy Japan Aerospace 2024, przez dr Grzegorza Ombacha, starszego wiceprezesa Airbusa i szefa Disruptive R&T, oraz Tsutomu Takeuchi, dyrektora korporacyjnego Toshiby, odpowiedzialnego za biznes Power Systems i dyrektora Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation. Dołączyli do nich Ludovic Ybanez, Airbus Head of Cryoprop demonstrator and Cryogenics technology, Airbus UpNext oraz Kensuke Suzuki, Head of New Technology, Power System Division, Toshiba Energy Systems & Solutions Corporation.

W ciągu ostatnich 10 lat firma Airbus podjęła wysiłki na rzecz opracowania technologii nadprzewodnikowych. Niedawno Airbus UpNext uruchomił Cryoprop, demonstrator do testów nadprzewodzącego elektrycznego układu napędowego o mocy dwóch megawatów. Toshiba prowadzi badania i rozwija technologie nadprzewodnikowe od prawie pół wieku, a w czerwcu 2022 r. wypuściła własny prototyp silnika nadprzewodnikowego klasy dwóch megawatów do zastosowań mobilnych.

W maju 2024 roku ogłoszona została inicjatywa Airbus Tech Hub Japan, mająca na celu rozwijanie partnerstw w Japonii w celu przyspieszenia badań, technologii i innowacji w przemyśle lotniczym i kosmicznym z myślą o przygotowaniu nowej generacji samolotów. Partnerstwo między Toshibą i Airbusem jest pierwszym jej efektem.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Linie Hi Fly pozyskały kolejne dwa airbusy A330-200

Pasażer i linie lotnicze

Linie Hi Fly pozyskały kolejne dwa airbusy A330-200

Piotr Bożyk 19 października 2024

Delta prezentuje nowe wnętrza kabin dla całej floty (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Qantas: Wkrótce ostatni rejs B717

Pasażer i linie lotnicze

Qantas: Wkrótce ostatni rejs B717

Mateusz Kieruzal 19 października 2024

Zobacz również:

Linie Hi Fly pozyskały kolejne dwa airbusy A330-200

Pasażer i linie lotnicze

Linie Hi Fly pozyskały kolejne dwa airbusy A330-200

Piotr Bożyk 19 października 2024

Drukair potwierdził zakup airbusów A320neo i A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Drukair potwierdził zakup airbusów A320neo i A321XLR

Piotr Bożyk 18 października 2024

Indra Sistemas: Cyfryzacja poprawia odporność

Biznes i przemysł

Indra Sistemas: Cyfryzacja poprawia odporność

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 18 października 2024

Pozostałe z wątku:

Linie Hi Fly pozyskały kolejne dwa airbusy A330-200

Pasażer i linie lotnicze

Linie Hi Fly pozyskały kolejne dwa airbusy A330-200

Piotr Bożyk 19 października 2024

Delta prezentuje nowe wnętrza kabin dla całej floty (zdjęcia)

Pasażer i linie lotnicze

Qantas: Wkrótce ostatni rejs B717

Pasażer i linie lotnicze

Qantas: Wkrótce ostatni rejs B717

Mateusz Kieruzal 19 października 2024

Zobacz również:

Linie Hi Fly pozyskały kolejne dwa airbusy A330-200

Pasażer i linie lotnicze

Linie Hi Fly pozyskały kolejne dwa airbusy A330-200

Piotr Bożyk 19 października 2024

Drukair potwierdził zakup airbusów A320neo i A321XLR

Pasażer i linie lotnicze

Drukair potwierdził zakup airbusów A320neo i A321XLR

Piotr Bożyk 18 października 2024

Indra Sistemas: Cyfryzacja poprawia odporność

Biznes i przemysł

Indra Sistemas: Cyfryzacja poprawia odporność

Roman Czubiński, współpraca Łukasz Malinowski 18 października 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5